Zanu PF Denies Paper’s Mugabe $30m Debt Claim


HARARE- Angry Zanu PF politburo members Monday took turns to express severe displeasure  after a newspaper claimed President Mugabe owed businessman Ray Kaukonde $30 million.

NewsDay, which is published by Alpha Media Holdings, made headlines that  the President told the party’s Politburo meeting in Harare last Thursday that they “must not be shocked that Kaukonde might drag him to court over the $30 million debt which he gave the First Family years back.


Simon Khaya Moyo, the party’s spokesperson, said: “Somebody must be daydreaming somewhere because I was in the Politburo the entire time and the President never said such a thing. It’s absolute hogwash. Whoever is propagating these lies is not in their right senses.”

Fumed zanu-pf political commissar, Saviour Kasukuwere: “From where we stand, that’s a fabricated and malicious story. It’s absolute nonsense. Whoever made up that story, that’s very irresponsible.”

Joshua Malinga, the party’s secretary for the disabled, said: “The President never said that. To my knowledge, the President never said what’s being claimed.”

 Zanu-PF politburo member and Information Minister Professor Jonathan Moyo confronted Alpha Media owner, Trevor Ncube, and his editor in chief, Vincent Kahiya, on Twitter yesterday.

“This story is false in a big and damaging way. You make my work impossible! To begin with, has Kaukonde ever had this kind of money?” Prof Moyo asked.

Ncube responded to Prof Moyo saying: “Thanks for bringing this to my attention. I’ve asked the team to follow up and get back.”

Malinga and Kasukuwere said the NewsDay “fabrication” was a clear abuse of press freedom.

“I know that this is your profession, but one should never take everything they read in the newspapers for fact unless they confirm it with the subject of the story,” he said.

Kasukuwere said  “That’s very terrible and people should not try to play these stupid games to undermine the President. We need to investigate this matter and get to the bottom of it. In as much as we respect press freedom, we can’t allow such irresponsible reporting.

“We’ll never allow people to make disparaging statements about the country’s leadership.”

Responding to the story, the Chief Secretary to the President and Cabinet, Misheck Sibanda, said the newspaper was “making spurious allegations in wanton disregard of the cardinal principles of accuracy, fairness and balance.”


Exit mobile version